Hoewel we als organisatie er alles aan doen om 'iedereen veilig weer thuis' te krijgen kan een incident waarbij letsel optreed nog steeds plaatsvinden. In geval van een incident is het noodzakelijk om zo snel mogelijk de juiste personen te informeren. Zijn jouw contactpersonen in geval van een noodsituatie al bekend binnen A. Hak?
In deze toolbox gaan we in op de manieren waarop je als medewerker je contactgegevens in geval van een noodsituatie kenbaar kunt maken binnen A. Hak. Op dit moment zijn er de volgende toepassingen beschikbaar:
In AFAS (het systeem waar onder ander je loonstroken zijn weergegeven) kunnen familieleden worden toegevoegd. In deze omgeving is het ook mogelijk aan te geven of dit familielid als contactpersoon bij nood geinformeerd moet worden.
Om een contactpersoon bij nood toe te voegen volg je de volgende stappen:
1. Open AFAS via deze link: http://ess.a-hak.nl/;
2. Log in met je mailadres en wachtwoord;
3. klik via 'Mijn Insite' op 'persoonlijke gegevens';
4. Druk op 'familielid toevoegen/wijzigen';
5. Druk op 'nieuw familielid';
6. Voer de gegevens van het familielid in en zet het schuifje bij 'contactpersoon in noodgevallen' aan;
7. Druk op 'aanmaken'.
Nadat je deze gegevens hebt ingevoerd is de contactpersoon in een noodsituatie ingesteld. Mocht je al familieleden hebben toegevoegd kun je met de knop 'aanpassen' ook ervoor kiezen om alleen het schuifje om te zetten naar aan.
Binnen A.Hak kan via de PBM portal een In Case of Emergency (ICE) sticker worden besteld met artikelnummer A493372. Deze sticker kan bevestigd worden op je helm. De belangrijkste redenen om deze sticker aan te bieden zijn onder andere:
De sticker (hoesje) die op de helm wordt geplakt bevat een papier. Op dit papier kunnen de volgende gegevens worden weergegeven:
1. Naam (voorzijde)
2. Telefoongegevens van je werkgever
3. Telefoongegevens / naam te contacteren persoon in een noodsituatie
4. Eventuele aanvullende gegevens ten aanzien van de medische gezondheid. Bijvoorbeeld: suikerziekte, medicijngebruik etc.
De naam is visueel zichtbaar op de helm. De overige gegevens zijn verborgen/ gevouwen achter de houder die op de helm wordt geplakt.
De lijm van deze sticker tast de helm structuur niet aan en kan dus veilig op de helm worden geplak.
Naast AFAS en de ICE sticker is er ook de mogelijkheid om je nood gegevens in te stellen op je smartphone. Deze optie is algemeen in te zetten dus ook in je thuissituatie. Om je gegevens op je smartphone in te stellen volg je de volgende route:
Iphone:
1. Ga naar 'instellingen'
2. Ga naar 'Noodmelding'
3. Ga naar SOS contactpersonen en klik op wijzig contact voor noodgevallen
4. Klik op 'wijzig'
Let op: Zorg ervoor dat het schuif 'toon bij vergrendeling' op groen staat
5. Klik op voeg SOS contactpersoon toe en kies je SOS contact;
6. Selecteer je relatie met het contact en klik op gereed.
In het "Medical Id scherm" kun je ook nog andere belangrijke zaken voor hulpverleners en omstanders toevoegen. Dit zijn onder andere: Geboortedatum, Medische aandoeningen, Allergieën en reacties, Medicijnen, Bloedgroep, Gewicht, Lengte. Als je alle gewenste informatie hebt ingevuld druk je op 'Gereed' om de wijzigingen op te slaan.
Om te testen of je medische ID alle informatie bevat die je hebt toegevoegd, vergrendel je je smartphone en maak je deze vervolgens weer wakker om het Touch ID / Face ID of toegangscode vergrendelingsscherm in beeld te krijgen. Om te voorkomen dat je toestel gelijk ontgrendelt, kun je ook een ander vragen je mobieltje "wakker te maken". Onderin beeld zie je 'Noodgeval' staan. Als je hierop klikt kom je in het SOS scherm terecht. Linksonderin beeld staat nu "Medische ID'. Als je hierop klikt krijg je je ICE noodcontact en je net ingevulde medische gegevens te zien.
Android:
1. Ga naar 'instellingen'
2. Zoek in je instellingen menu naar de optie 'veiligheid en noodsituaties'. Bij oudere versie van Android kun je deze optie terugvinden onder de optie 'Over de telefoon' (onderaan het scherm)
3. In het hierop volgende menu kun je drukken op 'contacten noodgevallen'.
4. Druk op 'bewerken' of het 'potlood' teken en selecteer de persoon of personen die je wilt instellen als contactpersoon bij een noodsituatie.
Om te testen of je informatie goed is opgeslagen, vergrendel je je smartphone en veeg je omhoog vanaf het vergrendel scherm. Je ziet nu "NOODGEVAL" of 'NOODOPROEP' in beeld komen, klik daarop. Dan kun je noodcontacten rechtstreeks vanuit het vergrendelde toestel bellen. De namen en telefoonnummers van je noodcontactpersonen zijn te zien door mensen die jouw noodinformatie openen. Tevens zijn aanvullende gegevens te zien zoals allergieen etc als je deze ook hebt ingesteld.
Wil je meer informatie over dit onderwerp neem dan contact op met je KAM coordinator / HR businesspartner
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.